8/21/2014

Keresztény semmi

Tegnap délután unatkoztam egy kicsit, ezért bekapcsoltam a TV-t és szembe találtam magam az ünnepi szentmisével a bazilika elől. Gondoltam egye-fene végignézém; bár ne tettem volna. Két pontot szeretnék kiemelni a szertartásból, ami nálam eléggé kiverte a bilit:

Homília. Egy külhoni magyar püspök mondta a szentbeszédet - illetve azt, amit hivatalosan annak neveznek. A szövegben ugyanis nem volt két, egymással kapcsolatban álló mondat sem. Csupán szavak, szószerkezetek voltak egymás mellé pakolva, de tartalmi mondanivalója egész egyszerűen nem volt. Rengeteg direkt és indirekt politikai utalás volt a szövegben. Ilyenkor felmerül bennem a kérdés, hogy ilyen emberek miként juthatnak el vajon a püspöki székbe? Merthogy nem tudással, az is biztos. Sajnálom, hogy az Egyház sokkal többre értékeli a seggnyaló papokat és püspököket, mind a tudást...

Körmenet. A körmenet alatt éneklünk vagy imádkozunk - ez tény, így van már nagyon rég óta. Az azonban, hogy Szent István ünnepén, a legnagyobb szentmise végén a körmenetben csak és kizárólag máriás dalok szóljanak, az már kicsit sok. Egyszer még magántanár koromban egy anyuka meg akart hívni valami vallási csoportba. Mondtam, hogy én katolikus vagyok, mire mondta, hogy nem tartom-e idegennek azt, hogy a katolikusok egyre inkább Máriára koncentrálnak Isten, Jézus és a szentek helyett. Akkortájt röhögve mondtam nemet, de mára belátom, hogy ez így igaz. A mai katolikusok központjában Mária áll: a legtöbb ima és ének őróla szól, mindenki mindig hozzá imádkozik, miközben elfelejtik azt, hogy csak egy lény volt: Jézus és az Egyház anyja. Ennyi. Semmi több. Nem lett szent, se boldog, igaz szűz, de egyetlen szent, boldog vagy szűz sem kap akkora tiszteletet, mint ő. Kérdés tehát, hogy mire fel ez a nagy Mária imádat? Nem isteni személy, de még hatalma sincs. Miért olyan nehéz ezt megérteni?!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése